Varför dansar vi?

En sak som jag har svårt att begripa är varför man egentligen dansar. För att förstå vad jag menar vill jag att ni tänker på själva fenomenet och sätter er in i de situationer där ni brukar dansa. För de flesta är det på krogen eller någon fest där dans är möjligt. Det som jag tycker är ett mysterium är varför man går upp till en specifik plats, ofta kallat för dansgolv, när någon tilltalande låt spelas och börjar röra kroppen i rytm med musiken. Nu gäller det kanske inte alla. Många av oss rör oss inte alls i takt med musiken. Om ni nu tänkt in er i situationer som jag uppmanade er om, inser ni också att det allt som oftast bildas en ring med dansande personer. Oftast är det personer man känner. Tillsammans står ni där och skakar rumpan samtidigt som varje individ är en del av den kompletta ringen. Helt plötsligt har det blivit en tom yta innanför ringen som ingen använder. Trots att alla ni har druckit och vågar göra saker som ni vanligtvis inte brukar göra, är det ingen som vågar gå in i ringens mitt och dansa. Det är alldeles för skrämmande. Det är som att vi i ringens mitt riskerar att förödmjukas och hela vår sociala värld kollapsar. En förödmjukelse som närmast kan jämföras med de gånger folk på semester i Thailand raggat på någon de trodde var en tjej, bara för att alldeles för sent upptäcka att det egentligen var en kille. Därför förblir också ytan i mitten ofta otrampad av dansande steg.

Det är inte bara i Sverige vi dansar. Det är faktiskt sant. Dans förekommer i olika former i andra länder och kulturer. I Kosovo, där jag kommer från, är dans en stor del av vår kultur. Ofta förekommer den i form av (även här) en ring som bildas av människor som håller varandras händer i axelhöjd. Sedan dansar man medsols efter enkla men fördefinierade steg. Vem som har bestämt att just dessa steg skall följas vet jag inte. Ibland när stämningen nått sin högsta nivå kan det komma en eller två tjejer och dansa inne i ringen. Till skillnad från Sverige är dessa personer oftast helt nyktra. För att höja stämningen ännu en nivå, dvs. till Mount Everest-nivå brukar tjejerna inne i ringen sätta ett glas på huvudet och styla på det sättet. Glasen brukar vara till hälften fulla eller till hälften tomma (vilket av dem det är beror på vad du är för typ av person). Varje gång jag ser någon göra detta sitter jag och hoppas på att glaset skall åka ner i golvet, men det händer alltför sällan. Varför man dansar med ett glas på skallen har jag aldrig förstått, men jag har heller aldrig ifrågasatt det.

Vart vill jag då komma med det här inlägget? Jag önskar att jag själv visste. Jag antar att jag ville göra er mer medvetna om fenomenet och ifrågasätta varför ni dansar. De flesta av er kommer då att komma fram till att ni gör det av en känsla som brukar beskrivas som glädje. Det är också någonting ni bör lägga på minnet i dessa stunder så att ni inte tar dansandet på allt för stort allvar, som den här KILLEN.

Kommentarer
Postat av: pelle

hörrödu, min 197 cm långe, nye, idiotiska & odansande vän. jag ska ta med dig på en riktig dansfest nångång, så ska vi se om din uppfattning kvarstår. men jag delar din åsikt i att brudar som står & kråmar sig på dansgolvet som om att de skulle vara delaktiga i senaste hippedi hoppedivideon inte ger mig annat än kräkreflexer..

2008-05-14 @ 00:09:08
URL: http://pellepatrask.blogg.se
Postat av: smarte

Vafan?! Du har växt mycket på senaste tiden, Ilir. 197 cm? Då är du ju lika lång som jag... Respekt!

"Dansar" på krogen gör man väl bara med brudar man vill ligga med, alternativt med polarna för att se vilka som kommit på ytterliga roliga(fula) dance moves sen sist. Det finns numera många i min repertoar. Pimpeldansen, kan inte dansa robotdansen-dansen, abbedansen osv.

2008-05-14 @ 09:00:24
Postat av: pelle

yes, vilket drag det kan bli! 197 cm mongo bredvid 175 cm CP...helan & halvan goes mental, typ..& du behöver inte oroa dig. dit vi går är det inga ringar som folk fjantar omkring i, ej heller de senaste mtv-movesen. nu jävlar ska här dansas!

2008-05-14 @ 11:20:52
URL: http://pellepatrask.blogg.se
Postat av: D

Pratar pelle om patricia??? då tycker jag att du kan leva utan den upplevelsen :-)

2008-05-14 @ 17:12:50
Postat av: Mli

Tack Ilir för att du la upp filmen! Jag ska defintivt testa hans moves på Harrys på fredag! Skillnaden på gubben och mig är att jag tänker veva till rejält. Då måste ju killen följa med hem? (Till väninnan alltså..själv har jag ju svurit kyskhetseden) Men en hjälpande knytnäve kan jag bistå med. *bugar och bockar*

2008-05-14 @ 20:44:03
URL: http://LenaEmelieMarie.blogg.se
Postat av: Mli

Självklart ställer jag upp. Hur många vill du ha? Ju näjm it, aj fix it! Tänk vad chockade de ska bli de små liven.. De kommer aldrig fatta vad som träffade dem. Om du lovar att stå i bakgrunden och göra ljudeffekter när jag svingar? Tror jag behöver känna mig som "Jetta-Li" om detta ska funka ordentligt.

Men du, det här med engelskan?..Jag vet ärligt inte om jag är rätt person? Men shåre, wi cän givv it a traj if ju imponeras of maj skills. ;D

2008-05-14 @ 22:55:36
URL: http://LenaEmelieMarie.blogg.se
Postat av: Henrik

ser fram emot när du ska dansa på Bröllopet i sommar =)

2008-05-15 @ 09:28:20
URL: http://valleybranch.blogg.se
Postat av: Ilir

Smarte: Du har val sett mig kora klockan, far alltid brudar med den.

Pelle: Bara 1.77 lang har, det ar Smarte som ar the giant.

D: Blir aldrig mer Patricia, samsta stallet jag fan har varit pa.

Henrik: Jag fick faktiskt en komplimang for mitt dansande av en MILF har pa IBM igar. Hon sa "by the way, nice moves on the dancefloor" och syftade pa sist vi hade IBM fest. Jag kommer inte riktigt ihag men jag maste ha gjort Klockan pa dansgolvet.

2008-05-15 @ 14:01:52
Postat av: Mli

Nej, det kan man ju inte veta om ens mormor inte heter Saida eller nåt. Meningen och tanken för varje människa är att man ska skaffa sig en förståelse i hur man lever ett skitbra liv utan att skada eller såra andra i onödan. Min ?näramötadödenibadkaret? upplevelse kan ju i alla fall vara till fördel för några som missat poängen. Och dom som ändå inte bryr sig kan ju gå här och harva i en evighet innan grillen tänds. Förresten kommer jag få väldigt svårt att sona för planerna om dansgolvsraggning men jag ska inte dra mig ur nu, jag lovar. Får jag en omgång till i den här världen pga det så får jag. Tänker inte missa dina ljudeffekter för allt i världen!

2008-05-15 @ 22:33:05
URL: http://LenaEmelieMarie.blogg.se
Postat av: pelle

oj, har läst fel nånstans då. ber ödmjukast både dig & Smarte om ursäkt, framförallt till Smarte, stackars jävel att bli ihopblandad me Ilir...jisses..*kryper till korset*

2008-05-15 @ 23:33:22
Postat av: Joel

Jag dansar inte.. men det kan tolkas som det när jag ragglar mot toaletten och genar genom dansgolvet..

det är som sagt inte dans, det är obalans...

2008-05-16 @ 08:49:43
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Dirrty Dancer

uppdatera, ditt satans mähä!

2008-05-26 @ 16:43:17
URL: http://pellepatrask.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0