Dags att åka hem!

Efter sju månader har det blivit dags för mig att säga adjö till Irland. Det kommer jag att göra med blandade känslor. Det som från början var tänkt som ett tre månaders uppdrag blev alltså till sex månader för att sedan förlängas med ytterligare en månad. När jag tittar tillbaka i tiden känns det som att tiden har gått ruskigt fort även om jag vet att så inte har varit fallet vid en del tillfällen. Idag är min näst sista dag här. Det har därför blivit dags att summera ihop vistelsen och lista vad jag kommer att sakna och inte sakna från Irland.


Jag kommer helt klart att sakna de kollegor och det folk utanför jobbet som jag lärt känna här. En av dem är Allan, en 41-årig konsult som absolut inte känns sådär gammal. Han skulle lika gärna kunna vara en av mina polare där hemma. Jag förstog att jag skulle tycka om Allan redan i början då jag drog ett dvärgskämt och han skrattade gott åt det. Jag gillar folk som skrattar åt mina skämt. Under kaffepauser och luncher har, precis som med polare hemma, mycket av vår tid gått åt att psyka varann och försöka komma på den bästa punch linen. Mycket av det har jag redan skrivit om. Totalt sett tycker jag att jag har vunnit eftersom jag gett mig själv två poäng för många av de saker jag sagt.


Under de senaste fyra veckorna har jag som bekant jobbat mycket med två indier. På nåt underligt sätt kommer jag att sakna dem. Ett tecken på att jag fått bra kontakt med dem visade sig i tisdags då de bjöd mig och Allan på middag hemma hos dem. Hemlagat indisk mat. Eftersom en av dem är vegetarian trodde jag att det skulle bli fiasko när kött inte fanns på menyn. Lyckligtvis hade jag fel, maten var ruskigt god. Jag måste ha gått upp från 132 kg till 135, så mycket åt jag. Det gör det inte bättre när de insisterade på att jag skulle äta mer. Artig som jag är, ville jag inte förolämpa dem genom att inte äta mer utan frossade i mig mat likt en Oprah Winfrey under hennes storhetstid. Vid elva tiden rullade jag sakta hem i det tysta mörkret. 


Jag kommer även att sakna den pubkultur som existerar här. Att gå till puben och dricka några öl är en vardag här och inställningen till det är väldigt avslappnad. Förväxla inte detta med alkoholism. Här dricker och dansar 60-åringar tillsammans med 18-åringar och det känns för dem naturligt. Ibland händer det t.o.m att den ene drar hem den andre där äventyret kan fortsätta. Rollspel förekommer ofta dessa gånger där den äldre är dinosaurien och den yngre Paleontologen.


Ungefär två gånger i veckan brukar en kvinna i 33års åldern passera genom vår avdelning här. Denna kvinna är så sjukt jävla snygg att jag är beredd att jämföra henne med de vackraste kvinnorna i världen. Varje gång hon går förbi släpper jag allt jag håller på med bara för att under några sekunder få njuta av hennes skönhet. Det kommer att kännas tomt att inte få se henne på kontoret hemma i Sverige. Hon är MILFarnas MILF.


Jag kommer att sakna alla småsaker som jag reflekterat över här. Att gå förbi trollpinnen varje dag och varje gång komma på någonting roligt man skulle kunna använda den till är en av dessa småsaker. Nu undrar ni säkert, har han plockat upp den? Från början tänkte jag inte göra det men nu har syster min berättat om den till hennes dotter. Därför plockade jag upp den för någon vecka sedan medveten om att jag såg riktigt dum ut när jag gick med den i handen. Men det är det värt när min 6-åriga systerdotter får hålla den i handen och hennes fantasi får flöda fritt.


Det jag däremot inte kommer att sakna är vädret här på Irland. Under hela min vistelse här har det kanske varit 20 dagars soligt väder, högst. Resten av tiden har det varit regn och grått väder. Irland måste också ligga i någon "Twilight Zone" för ingen annanstans har jag varit med om att det regnar horisontellt. Regnet kommer alltså från sidan så även om du har paraply kommer du att vara lika blöt i ansiktet som Zidane efter en VM-final.


Jag kommer inte heller att sakna den spanska programmerarbruden och hennes frukost- och chipssmackande. Som tur är har hon bytt avdelning så jag har sluppit det hela de sista två månaderna.


Jag kommer inte att sakna Price Checks. No need to say more.


Fredagsbakfyllorna har inte alltid varit så roliga som bakfyllor brukar vara. Att vara ute till 03:00 och vakna upp innan 08:00 för att jobba är någonting som har tärt på kropp och själ. Tyvärr är detta nackdelen med min superkraft, att inte kunna tacka nej till en fest. Därför ska det bli skönt att komma hem till Sverige där bakfyllorna kommer på lördagar och söndagar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikväll ska jag ut med ett helt gäng kollegor och dricka öl av just den anledningen att mitt uppdrag här är slut för den här gången. Jag misstänker att det kommer att bli en hel del drickande och många som ska bjuda på en sista öl. Det innebär att jag kommer att få avsluta med ännu en fredagsbakfylla. Då ar det skönt att veta att jag inte har något viktigt kvar att göra imorgon förutom att rensa skrivbord och sådant. Resten av tiden ska jag idla.


Nu är ju frågan vad man ska göra med bloggen. Jag skapade den i samband med det här uppdraget och nu är det slut. Tror dock inte att jag kommer att lägga ner den. Det kommer att komma fler resor i framtiden och "intressanta" saker kan hända även hemma i Sverige.   

Cheers!


Kommentarer
Postat av: Henrik

Grymt! Glöm inte besöken samt det stora stödet hemmifrån =) det får du ju inte behålla när du kommer hem =)

2008-07-17 @ 17:00:41
URL: http://valleybranch.blogg.se/
Postat av: Mli

Tack för tipset! När du skriver sådär om Days of our lifes blir jag lite orolig...Är det repriser du ägnar dig åt om dagarna? Isåfall vill jag rekommendera Glamour, 2 avsnitt på raken efter normal arbetstid på TV4 + . Massor med intriger och det håller hjärnan sysselsatt med att försöka räkna ut vilka som är släkt med vilka och hur mycket incest som pågår. Mohaha, närå. Men som sagt: Doris can be the thing =) Avvaktar lite bara..

2008-08-14 @ 22:10:58
URL: http://lenaemeliemarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0